lørdag den 27. juli 2013

"Low Volume" ... hvad er det nu for noget moderne gøgl?!? ;-)

Har du set min artikel i DPF's medlemsblad om Moderne Quilts, The Modern Quilt Movement og et af de særlige "hippe" begreber og stilretninger indenfor denne nye form for quilts, "Low Volume" quilts?

”Low Volume quilts” er et begreb inden for moderne quiltning. Det er et engelsk udtryk, der direkte oversat betyder ”quilts med svag lydstyrke” og kan fortolkes som stille eller neutrale quilts … og hvad er så det kunne man med rette spørge? 
 
Vi er vant til fra traditionel patchwork at vores stoffer harmonerer i farver og prints, men også at vi varierer vores stoffer i valør, dvs. ”lysstyrke”/intensitet. I traditionel patchwork har vi lært, at vi i en blok skal have en (ofte lys) bundfarve og i resten af blokkens elementer skal have en god fordeling af lyse, mellem og mørke stoffer for at give kontrast. I low volume quilts har man ingen/meget lidt kontrast. DET ER ALTSÅ MENINGEN at de enkelte blokke/elementer mere eller mindre "flyder ud".
Her gælder det om at bruge stoffer, der ikke adskiller sig væsentlig fra hinanden; de skal være lige lyse/stille. Det betyder ikke at man nødvendigvis skal bruge ensfarvede stoffer eller kun tone-i-tone-prints.
For selv at prøve denne teknik, som jeg har fuldt og beundret længe via diverse moderne blogs kastede jeg mig ud i at lave en stor (gulv) pude.
 
Hvis man ser på billederne af mit udvalg af ”low volume” stoffer til puden, vil man netop kunne se, at der er prints i kontrastfarver på stort set alle stofferne.
 
Det som binder disse stoffer sammen er at de alle har lys/hvid baggrund. For at opnå samme effekt her skal du bruge stoffer med tekst og anden form for grafisk print, prikker, striber, børnestoffer/motivstoffer, shirtingstoffer mm.
På bagsiden har jeg også et rigtig fint "low volume" avisprint ... og for lige at runde af en lukkekant på puden i fræk lime ;-)
 
Har du lyst til at forsøge dig med denne type quilts er der f.eks. masser af inspiration at hente hos Rita fra Red Pepper Quilt, som har syet og syr mange quilts i denne stil eller prøv at lave en søgning på Google under billeder og se hvor meget, der dukker op.
Og mangler du stof pakker jeg gerne fat quarter pakker med egnede stoffer: 5 stk fq Dkk 175,- / 10 stk fq Dkk 350,- (samt naturligvis porto, hvis det skal sendes).
I dag nyder jeg faktisk at temperaturen er faldet en smule ... og planen for i dag er at jeg skal have mit kursusprogram HELT færdigt i dag. Har arbejdet på det siden jeg kom hjem fra USA, men det har knebet lidt med at få alle aftaler om datoer i hus fra de eksterne undervisere. De holder jo også ferie ;-)

De superlækre billeder til dette blogindlæg er (som sædvanlig) taget af min egen superfotograf

 

2 kommentarer:

  1. Veldig interessant innlegg og nydeleg pute!

    SvarSlet
  2. Er enig med Elin.Nydeleg pute og flott innlegg.
    Mvh Liv

    SvarSlet