søndag den 22. marts 2015

En dag med Petra Prins - Trunkshow & workshop i Coleshill Quilten

I går lørdag 21. marts oprandt dagen, jeg havde glædet mig meget til ... hvor hollandske quiltshop ejer, quilter, forfatter og stofdesigner Petra Prins skulle komme på besøg hos Helene Juul Design for at give kursus. Også denne gang foregik det i fælleshuset i Hørning, hvor der er lyst og dejligt og god plads.

Det var en fantastisk dejlig dag!
Vi lagde ud med kaffe/the og rundstykker og så et Trunkshow på omkring 1½ time, hvor Petra og hendes søde hjælper Bep viste os først antikke quilts fra Petras private kollektion og dernæst flotte quilts syet af Petra og hendes butik-piger i de smukke reproduktioner fra Dutch Heritage Collection.

Husfotografen (og sandwich-henter og al-muligmand) Albert var naturligvis på pletten og fik mange fine "skud" i kassen fra dagen.

Her viser Petra en helt VANVITTIG quilt ... med mere end 30.000 SMÅ dele i (var det 1" eller 2" blokke?) ... lige noget for dig, ikke Elisabeth? ;-)


Her er søde Bep som er en af Petras butikspiger

Der var flere SKØNNE hexagon quilts


og skønne scrappy quilts

Petra og Bep viste også egne quilts syet af Dutch Heritage stofferne, som f.eks. denne skønne husquilt

og denne smukke medaljon ... se hvor den blå baggrund får de andre farver til at "poppe"

også i denne hexagon quilt

og her er en quilt som er en reproduktion af en antik hollandsk quilt men syet op i moderne farver og stoffer

Så kunne det ellers nok være at Fru Harrits (der ellers syntes det hele var meget brunt) kom op af stolen ;-)

men i det hele taget blev disse smukke quilts bare "suget ind" af os alle

Efter trunkshowet fik vi dejlig frokost ... og der blev sørget godt for os af Hanne og Tove, der som sædvanlig var søde og hjælpe til "i kulissen". Maria var med for at hjælpe med butikken ... og Nanny var med for at hjælpe Maria ;-) , der jo er noget rundt på gulvet i disse dage pga. en virus på balancenerven.

Efter frokost skulle vi igang med workshoppen. Pigerne skulle sy den smukke Coleshill Quilt som Petra har designet og syet (den er ikke helt færdig) "bare" fordi hun skulle til Danmark og holde workshop!

Her er et "familiebillede" som Albert kalder det. Maria mangler, da hun sov middagslur. Jeg overvejede at gå med hende, men det gik jo ikke, da det var mig, der var dagens værtinde.


Det var ikke svære teknikker, der var i spil her .... en masse fuzzy cutting




og hexagoner syet UDEN PAP (for det meste) ... på amerikansk, som de fleste af mine kunder efterhånden har lært det af dygtige Anne



Og de som ikke havde den store øvelse endnu i dette fik god hjælp af både Bep og de øvrige kursister.

Workshoppen sluttede kl. 16.00, hvorefter Petra, Bep og jeg kørte til butikken, da hun gerne ville se den og mine quilts.


... og handle ville hun også gerne. Det endte med at hun "løb" med 2 hele bolts, som hun bare ikke kunne leve foruden. Lidt syret synes jeg. Det bliver sjovt at se, hvad hun får syet ud af "mit" stof ;-)

Har man lyst til at se flere billeder fra dagen, så kig i butikkens flickr-album

2 kommentarer:

  1. Det ser bare ud til,nat have været den fedeste dag:-) NØJ!!! hvor er jeg misundelig, men jeg får jo nok noget af jeres arbejde at se. Det glæder jeg mig ihvertfald til:-)

    SvarSlet